maanantai 30. syyskuuta 2013

Brändikokemus pelissä

Pelit markkinoinnin välineenä kasvavat maailmalla, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa pelit ovat nopeiten kasvava markkinoinnin muoto. On jopa esitetty, että vuonna 2018 pelit söisivät leijonan osan yritysten markkinointibudjetista. Suomalaista osaamista kenttään on tuonut Rovio, joka on tuotteistanut pelinsä ja tienaa nyt oheistuotteiden myynnillä itse pelien myynnin lisäksi.

Coke Zeron the Coke Zero Game tuo yhteen mainosfilkan, pelin sekä elämyksellisen tarinan sloganilla Experience football as it should be. Sekä tuote että kampanja on epäilemättä suunnattu (nuorille) miehille, joita pelien pelaaminen yleensä kiinnostaakin keskivertoa enemmän.




Tarina alkaa, kun parikymppinen mies kertoo kameralle pieleen menneestä päivästään. Tyttöystävä jätti, huipun jalkapallomatsin liput ovat loppuneet ja telkkarikin meni rikki. Onneksi apuun saapuu tyttöporukka, jonka johtajatar pyytää miestä osallistumaan rohkeutta vaativaan peliin ja vastineeksi pelin voittamisesta lupaa eturivin paikat futismatsiin.

Koko pelisivu on brändätty Coke Zeron visuaalisen ilmeen mukaisesti. Rahaa on videon ja sivuston lisäksi käytetty tyylikkäisiin kuvituksiin. Tuotesijoittelua on luonnollisestikin hyödynnetty, ja esimerkiksi videolla näkyykin Coca-Colan juoma-automaatti, josta mies nappaa limun mukaansa.




Itse pelasin pelin ensimmäistä osuutta (tasoja on ilmeisesti neljä), jossa kiidetään autolla kaupungin katuja. Peli oli nopeudessaan aika haastava, ja muutaman yrityksen jälkeen olin kyllä jo hieman koukuttunut pelaamiseen, koska en päässyt tason loppuun saakka.

Pelin läpäisemisestä voisi jokin kaveriporukka saada kilpailunkin aikaiseksi, ja varmaankin vielä parempi kampanja on jos se jotenkin yhdistää kisaan ja tulosten jakamiseen yhteisöllisyyden.




Kaikki kuvat ovat kuvakaappauksia pelin sivulta. Peliä kokeilemaan pääsee tästä http://demo.northkingdom.com/cokezerogame/www/

1 kommentti: