perjantai 8. helmikuuta 2013

Konversio on tärkeä osa digimarkkinointia


Olen viime päivinä miettinyt kovasti konversiota ja sen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle. Konversio on tärkeä sivujen tehokkuuden mittari, koska se kertoo miten suuri määrä sivulla kävijöistä suorittaa siellä halutun toimenpiteen (esimerkiksi siirtyy varaussivulle tai täyttää yhteydenottolomakkeen). Konversio lasketaan kaavalla: 

tavoitteen suorittaneiden määrä / sivun kävijämäärä * 100 = konversioarvo 

Eli jos sivulla on käynyt 200 kävijää ja 5 heistä on suorittanut halutun toimenpiteen, konversioarvo on 2,5. 


Kun laskeutumissivulta poistettiin turhat kilkkeet ja koristeet, konversioarvo parani 

Miksi välittää konversiosta? 


Liian usein digimarkkinoinnissa keskitytään klikkauksiin tai mainosnäyttöihin, ja asiakkaiden sivustolla tekemät toimenpiteet jäävät huomiotta. Konversioon tulee kiinnittää erityisesti huomiota, jos sivuilta löytyy minkäänlainen verkkokauppa tai -varaamo, sillä näin verkkomyynnin tehokkuutta voidaan seurata. 

Jokaisen yrityksen tulisi asettaa konversiotavoitteet oman liiketoimintansa ja verkkosivustonsa erityispiirteiden pohjalta. Ilman selkeitä tavoitteita seuranta ja mittaaminen on käytännössä turhaa. Kätevä työkalu konversion seuraamiseen on Google Analytics, josta sivujen analytiikkaa kannattaa toki muiltakin osin käydä seuraamassa. 


Miten konversiota voi parantaa? 


Jos jonkin tärkeän asetetun tavoitteen konversioarvo on todella pieni, kannattaa pysähtyä miettimään miksi. Varsinkin jos sivulla käy paljon vierailijoita mutta harva heistä tilaa uutiskirjeen tai siirtyy varaamaan, on jokin pielessä. 

Konversiota voi parantaa parantamalla sivuston asiakaskokemusta ja käytettävyyttä, jolloin sivuilla vierailevan asiakkaan on helpompi päästä haluttuun lopputulokseen. Konversio-optimoinnilla ei siis pyritä huijaamaan asiakasta tekemään mitään sellaista, mitä hän ei halua, vaan autetaan häntä löytämään haluttu sisältö helpommin. Keinot riippuvat täysin sivustosta, mutta usein asiakkaan näkyvämpi ohjaaminen haluttuun toimenpiteeseen ja ostamisen/tilaamisen esteiden poistaminen tuottaa tuloksia. 


Tieto lisää tuskaa mutta myös onnistumisia  


Konversion avulla jollekin, jota ennen on kutsuttu imagomarkkinoinniksi, saadaan helposti käsiteltävä, numeerinen arvo. Yleensähän jos jokin toimenpide ei lisää kiinnostusta tai myyntiä, se lasketaan imagomainonnaksi (eikä tässäkään mitään vikaa, mutta yleensähän imagomainonta ei välittömästi tuota niitä euroja). 

Tämä on raadollista, koska nyt epäonnistumistakin voidaan mitata analytiikasta. Ei minustakaan tunnu mukavalle seurata, jos jokin toimenpide tai kampanja ei etenekään odottamallani tavalla. Konversion ansiosta minulla kuitenkin on työkalu, jolla seurata tätä objektiivisesti ja yrittää oppia tapahtuneesta. Vastaavasti voi tuulettaa, kun asiat etenevät suunnitellusti. 

Seuraatko sinä sivustosi konversiota? 

10 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus! Ei-kaupallisten verkkosivustojen konversion seuraaminen ei varmaankaan ole vielä kovin yleistä (tai sitten on!) - myös meidän pitäisi tässä skarpata ja miettiä kampanjakohtaiset tavoitteet paremmin ja tarkemmin :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos Suvi! Niin, pauhasin näköjään sen verran paljon konversion ja myynnin yhteydestä, että jäi toiselle huomiolle se, että konversiolla voi tosiaan mitata muutakin kuin myyntiä. Mielestäni myös ei-kaupallisella verkkosivulla voi ja kannattaa mitata niitä asioita, joista voi päätellä esim. ihmisten kiinnostusta verkkosivuston sisältöä ja sanomaa kohtaan. :)

    VastaaPoista
  3. Komppaan Suvia, tosi selkeä ja hyvin kirjoitettu postaus, kiitos siis siitä. :) Tuli mieleen että pitäisi ehdottomasti pitää se käyttäjä-ystävällisyys mielessä kaikessa tekemisessä.

    VastaaPoista
  4. Kivan selkeä kirjoitus Mirka! Olen samaa mieltä että myös ei-myynnillisessä tarkoituksessa pitäisi sivullaolla jokin tarkoitus, on se sitten tietoisuuden kasvattaminen esimerkiksi niin kaikella voi asettaa jonkin tavoitteen jota nykytekniikalla onnistuu seuraamaan.

    VastaaPoista
  5. Samaa mieltä edellisten kanssa, tosi selkeä ja hyvä kirjoitus. Ja tosiaan hyvä pointti, että jokaisen yrityksen nettisivuilla tulisi olla tarkoitus/tavoitteet (turhan usein yrityksillä on nettisivut vain siksi että muillakin on).

    VastaaPoista
  6. Mirkalle kiitos helposti omaksuttavasta ja luettavasta blogikirjoituksesta. Komppaan kaikkia edellisiä kommentteja. SOSTACin mallissa tuli selkeästi esille, miksi kaikki liittyy kaikkeen, eli jos tuntee asiakkaansa - voi päästä tuloksiin nopeasti. Konversiota voi nostaa niin monella eri tavalla, kunpa saisin nyt itsellenkin asiasta konkretiaa. Kuinka moni teistä on jo nostanut konversiota tämän kuukauden aikana ja millä tavoin? Antakaa vinkkiä!

    VastaaPoista
  7. Erittäin hyvin kirjoitettu. Liian vähän löytyy tänä päivänä selkeästi eistettyä asiaa. Go Mirka!

    VastaaPoista
  8. Omilla sivuillanne on selkeästi asiaa mietitty. Tulisiko mieleen kuitenkin vielä jotain parannusehdotuksia niiden tehokkuuden kasvattamiseksi?

    VastaaPoista
  9. Varmasti tulee moniakin :) asia meillä jatkuvasti kehityksen alla...

    VastaaPoista
  10. Hyvää konversaatiota konversiosta! Osui ja upposi, tuijotetaan aivan liikaa liikennettä ja ihastelellaan räjähdysmäisesti kasvavia kävijälukuja. Analytiikka pitäisi olla yhtä automaattista kuin sähköpostien luku. Kaikille digibisneksessä mukana olevalle.

    VastaaPoista