perjantai 15. helmikuuta 2013

Google Alerts

Google Alerts on työkalu, jolla voit seurata haluamaasi aihetta tai sanaa helposti. Tulokset perustuvat Google-hakujen uusimpiin tuloksiin ja Google lähettää sinulle ilmoituksen, kun haulla löytyy jotain uutta sisältöä.

Alertsia voi käyttää muun muassa omasta yrityksestä käydyn keskustelun, kilpailijoiden tai toimialan seuraamiseen, sivulle viittaavien linkkien seuraamiseen (tällöin hakusanaksi laitetaan sivun url) tai muuten vain kiinnostavien aihealueiden seuraamiseen. Lisää vinkkejä eri käyttötapoihin voit lukea täältä.

Itse tutustun työkaluun ensimmäistä kertaa, tätä ennen olen käyttänyt muutamaa muuta mediaseurantatyökalua. Alkuun pääseminen tuntuu olevan vaivatonta: määrittelen hakusanan (kentässä voi käyttää samoja symboleita kuin Googlen normaalissakin haussa hakua tarkentamaan) ja asetan kuinka usein haluan vastaanottaa ilmoituksia. Valitsen myös mistä lähteistä ja millä laajuudella sanaa haetaan. Google lupaa lähettää tulokset antamaani sähköpostiosoitteeseen.

Toivottavasti Google Alerts toimii luotettavammin

Asetin hakusanaksi nyt alkuun muutaman kiinnostuksen kohteisiini liittyvän sanan. Laitoin ilmoitustiheyden asetukseksi 'kerran päivässä', joten tuloksia en ole vielä saanut. Odotan mielenkiinnolla miten käyttökelpoiseksi työkalu osoittautuu ja raportoin myöhemmin millaisia tuloksia sain aikaiseksi. Ainakin hakujen asettaminen oli helppoa!


5 kommenttia:

  1. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten Google Alerts toimi suhteessa muihin käyttämiisi mediaseurantatyökaluihin.

    VastaaPoista
  2. Näyttää että aika heikosti, esim. meidän brändisanalla tulee vaan muutama tulos viikossa jostain random portaaleista... Mediaseurantatyökalun takia tiedän, että mainintoja on enemmänkin. Jotenkin Google Alerts ei vakuuta ihan täysin tehokkuudellaan.

    Kuvat on itse ottamiani, tässä postauksessa käytetty Thaimaan Koh Samuilta.

    VastaaPoista