maanantai 18. helmikuuta 2013

(Digitaaliset) sananlevittäjät



Luin Seth Godinin kokoamaa e-kirjaa 'What matters now' ja jäin miettimään kirjan alkupuolella törmäämääni kirjoitukseen yhdestä prosentista. Tekstissä Jackie Huba ja Ben McConnell kertovat tarinan yhdysvaltalaisesta kahden miehen yrityksestä nimeltä Bacon Salt, joka ampaisi nollan markkinointibudjetilla kansalliseen tietoisuuteen.

Kaverukset perustivat pekonin makua suolasirottimesta tarjoilevan yrityksensä ilman minkäänlaista kokemusta ruoka-alasta eikä heillä ollut rahaa tuotteen markkinointiin. Silti he onnistuivat siinä mistä isommat brändit joskus vain haaveilevat: he saivat kuluttajat tekemään markkinoinnin puolestaan.

He etsivät sosiaalisen median kautta ihmisiä, joiden arvelivat pitävän pekonista ja kertoivat heille tuotteesta, ja ehkäpä myös antoivat näille Bacon Saltia testattavaksi. Pienen piirin innostus alkoi kasvaa ja ihmiset levittivät sanaa toinen toisilleen. Suosio sai sellaiset mittasuhteet, että pian heitä haastateltiin televisioon ja he kävivät jopa Oprah-show:ssa kertomassa Bacon Saltista.

Suosio luotiin löytämällä pieni joukko asialle (tässä tapauksessa pekonille) omistautuneita ihmisiä ja saamalla heidät innostumaan tuotteesta. Huba ja McConnell kuvaavat ryhmää seuraavasti:

The Bacon Salt story illustrates that it’s usually a small percentage of the tribe within the larger tribe who spread the word - usually about 1 percent. They are the One Percenters. -- your job is to find them and attract them.

Aivan mahtava tarina kuinka tuotteesta (olkoonkin pekonisuola) saadaan huolellisella pohjatyöllä himottu ja haluttu brändi, jota fanit markkinoivat yrityksen puolesta.

Kuvakaappaus Bacon Saltin Facebook-sivulta. 

8 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen case...muistankohan oikein että nää tyypit ois ollu myös jenkkien leijonan luolassa!

    VastaaPoista
  2. Hauska lukea mitä asioita tyypit nostaa kirjasesta!
    Kas kumma, alkoi tekee mieli pekonia..

    VastaaPoista
  3. Hienoa, että lähdit selvittämään yhden prosentin keissiä. Asia jäi minullekin korvan taakse. Etsimisen vaiva jäi, kun sain lukea sen blogistasti. Kiitos!

    VastaaPoista
  4. Erittäin fiksua lähteä noin liikkeelle, vaikka varmaan myös onnea matkassa. Puskaradio on erittäin tehokas, niin hyvässä kuin pahassa.

    VastaaPoista
  5. Joo, poimin tuon kirjoituksen e-kirjasta juuri siksi, kun minuakin alkoi kiinnostaa miten homma oikein meni :) hieno esimerkki kaikille markkinointia miettiville.

    VastaaPoista
  6. Tämä on kyllä erittäin mieleenpainuva kohta kirjassa. On aina hienoa, kun yritys pystyy tekemään asiat niin oikein, että asiakkaat markkinoivat tuotteita yrityksen puolesta.

    On kyllä aika jenkkiläinen tuote. Menestyisiköhän meillä? Onko kukaan maistanut? :)

    VastaaPoista
  7. Tuote kun on hyvä niin se markkinoi itse itseänsä. Samantyyppistä mutta pienimuotoisempana Metsähallituksen lammaspaimenlomassa, josta blogissani kirjoitan (case).

    VastaaPoista
  8. Hanna: minuakin alkoi kiinnostaa, mille tämä pekonisuola maistuu! Tulee lähinnä mieleen aromisuola tms. Taina: kyllä kiinnostava ja hyvä tuote varmasti auttaa tässä!

    VastaaPoista