Apuväline markkinoinnin suunnitteluun
Markkinointisuunnitelman tekemiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa. SOSTAC on yksi malli, jonka avulla markkinoinnin suunnittelua voi hahmottaa. Kirjaimet tarkoittavat seuraavaa:
S = Situation (missä olemme nyt?)
O = Objectives (missä haluaisimme olla?)
S = Strategy (mitä saavutamme?)
T = Tactics (miten toimimme käytännössä?)
A = Action (toiminta)
C = Control (mittaus ja seuranta)
Nykytilan kartoittaminen on tärkeä lähtökohta suunnittelulle. Keinot ja seuranta täytyy myös olla hallussa. Itse kuitenkin nostaisin vielä näitäkin tärkeämmäksi lähtökohdaksi S:n eli strategian, koska yrityksen strategia antaa suunnan koko yrityksen toiminnalle ja sitä kautta markkinoinnille. Se on paljon pidemmän tähtäimen (usein vuosien) suunnitelma, kun taas markkinointisuunnitelma tehdään usein vain vuodeksi kerrallaan. Koko yrityksen strategian pohjalta tehdään markkinoinnin strategia. Vasta tämän pohjalta tehdään sitten markkinointisuunnitelma (esimerkiksi SOSTACin avulla).
Päivittäinen tekeminen on usein kiireisten juoksevien asioiden hoitamista, jolloin suunnittelu ja valmistelu jää helposti taka-alalle. Siksi strategian päälinjojen pohjalta tehtyyn suunnitelmaan on helppo aika ajoin palata, ja priorisointi ja projektinhallinta on helpompaa. Näin tekemisessä säilyy oikea fokus.
Sähköisissä kanavissa markkinointi on nopeatempoisempaa
Internetaika on muuttanut myös markkinoinnin suunnittelua. Arvioisin, että suunnitelmia tehdään nykyään paljon lyhyemmällä tähtäimellä ja niitä ollaan joustavampia muokkaamaan. Käytettävät (reaaliaikaiset) sähköiset kanavat mahdollistavat suunnitelmien ja kampanjoiden muokkaamisen hyvinkin nopeasti, jos tuntuu että valittu viesti, kanava tai laskeutumissivu ei toimi. Tämä antaa mahdollisuuksia, mutta myös "pakottaa" markkioijan olemaan valmis nopeisiinkin toimenpiteisiin.
" Arvioisin, että suunnitelmia tehdään nykyään paljon lyhyemmällä tähtäimellä ja niitä ollaan joustavampia muokkaamaan" Miksi näin arvioit?
VastaaPoistaArvioin oman kokemuksen pohjalta, tämä siis henkilökohtainen mielipiteeni. Nykyisin digimarkkinointityökalut antavat mahdollisuuden paljon ketterämpään tekemiseen ja jo aloitettua kampanjaa voi muokata lennossa.
VastaaPoistaOn varmasti organisaatoita, joissa ollaan paljon hitaampiakin ja tehdään asiat tietyn kaavan mukaan.